Doe het zelf tuinen
Image default
Sport

Circuit training: het geheim achter de populariteit

Door de jaren heen zagen we vele fitnessrages komen en gaan. En geloof ons sommige sport trends is het maar beter dat het kort een trend was. Toch is er één fitnesstrend die is blijven plakken, namelijk circuit training. Het bestaat al een aantal jaar en blijft onder een breed publiek populair. Wij zijn benieuwd waar deze populariteit vandaan komt en of het wel een echte blijver is. Ben je ook benieuwd naar alle ins en outs over het populaire circuit training? Blijf vooral verder lezen.  

Wat was ook alweer een circuit training?

Waarschijnlijk zit je er niet zo heel ver vanaf. De naam geeft namelijk al veel weg van wat je kunt verwachten. Circuit training is een manier van trainen waarbij je een aantal oefeningen achter elkaar uitvoert in een circuit. De afwisseling in oefeningen maakt het leuk om te doen en je pakt tegelijkertijd verschillende spiergroepen aan. 

Maar ze maken het je niet makkelijk. Waar je normaal gewend bent om na een set een adempauze te nemen, werk je nu door tot je alle oefeningen van het circuit gehad hebt. Voor het beste resultaat voer je de circuit training 2 keer uit. Gelukkig kun je na de eerste ronde een moment pakken om weer op adem te komen. Zo werk je ook meteen aan je uithoudingsvermogen. Ideaal!

Effectief trainen met circuit training

Wij zijn erachter. Circuit training is zo geliefd en populair onder een breed publiek omdat het tot 5 keer effectiever is dan de traditionele manier van trainen. Zo bespaar je met circuit training een hoop tijd en je werkt zowel aan sterkere spieren als je conditie. Dat betekent dat het niet langer nodig is om urenlang in de sportschool te staan, waarbij het de ene keer legday of back day is. Combineer je training en haal in 30 minuten alles eruit wat erin zit.

30 minuten. Dat wordt even schakelen. Want bereik je daar echt meer mee dan bij een sessie van 2 uur? De kracht van circuit training is dat je de oefeningen direct achter elkaar uitvoert. Omdat je steeds andere spiergroepen aanpakt, is dat goed vol te houden en kun je iedere ronde alles geven. Maar doordat je minder rustpauzes neemt, stijgt je hartslag en ben je tegelijk met cardio bezig. En cardio is perfect voor vetverbranding. 

Kijk op de sportschool veranderd

Waar let jij op voor je een sportschool kiest? Steeds minder mensen voelen zich prettig in een drukke en volle sportschool. We kiezen liever voor een kleinschalig concept, waar we makkelijk en snel aan onze doelen kunnen werken. Dat is wel zo handig om te combineren met onze drukke dagplanning. Circuit training wordt in verschillende sportscholen aangeboden. Ook zijn er boetiek sportscholen die zich volledig focussen op het circuit. Met geavanceerde fitnessapparaten heb je altijd de juiste sporthouding en is de intensiteit afgestemd op jouw niveau. Makkelijker en leuker kan je het bijna niet maken voor jezelf. Want hoe prettiger je jezelf voelt in een sportschool, hoe groter de kans dat je het volhoudt.

 

http://www.circle-fit.com/circuit-training